Fant ikke nettadressen til spesifikasjonene for programsnutten

Terapier


Angst har mange ansikter

Man kan ha angst for så mangt. Det kan være angst for å møte fremmede, angst for store plasser eller trange rom, angst for å fly, angst for bakterier, angst for å bli feit, angst for å bli syk, angst for å bli gammel, angst for å dø, angst for å leve, angst for å bli sviktet, angst for ikke å strekke til, angst for å miste jobben, angst for å stryke til eksamen, angst for å feile, angst for å lykkes, angst for å holde tale, eller rett og slett angst for angsten. En fobi er en ekstrem form for angst. Fobien gjør at man reagerer før man får tenkt seg om. Men det er en årsak til at man får angst og fobi.



Angst er mangel på trygghet. Et menneske med et dårlig selvbilde, dårlig selvfølelse og dårlig selvtillit er mer utsatt for å få angst enn et menneske med et godt selvbilde, et menneske som er trygg på seg selv. Den angstfylte er også fylt av tanker om alt negativt og skremmende som kommer til å skje, men som likevel ikke skjer. Tankene kverner i hodet, tanker på alt som gir frykt og angst, men ikke de gode tankene. Det kan gå ut over nattesøvnen. Den trygge slapper av og sover godt. Angst gjør at man puster dårligere, mer overfladisk. Angst fører til stress, stramme muskler og søvnløshet. Angsten isolerer og invalidisere et menneske.


Maleri av Dag Hol
Maleri av Dag Hol


Løsningen er ikke å bli venn med angsten, eller fobien. Det ville vært det samme som å få bilen tilbake fra bilverkstedet med den samme bulken, bare at nå er den pyntet med et fint klistremerke. Løsningen ligger ikke i å late som angsten ikke er der, men å rette oppmerksomheten mot det som kan skape trygghet. Det er lett å si, for det har du kanskje gjort i årevis. Det er tillatt å søke hjelp fra en fagperson. Slik er det også når du for eksempel skal lære et språk. Det er greit med en lærer. Det er viktig å se mulighetene. Men man trenger noen ganger hjelp til å se dem. Noen ganger ligger svaret nærmere enn du tror. Et annet perspektiv. For å illustrere med et noe forenklet eksempel: Han kom helt nedbrutt til sin venn og fortalte at han hadde fått sparken fra jobben, og at kona hadde gått fra ham. "Så fint, nå kan du få deg ny jobb og ny kone." Eller som i en sang av Monty Pyton:




Always look on the bright side of life.



Angst og fobi kan ha mange årsaker. Den kan skyldes at man har foreldre som selv er engstelige, fulle av frykt, eller som har store forventninger eller stiller store krav til en. Angst og frykt er et resultat av alle de negative tanker og følelser man gir næring til. Slutter man å tenke, forsvinner angsten. Kroppen kjenner i utgangspunktet kun angst for sviktende underlag og skarpe lyder. All annen angst er tillært, enten vi er klar over det eller ikke.

Frykt er mangel på trygghet. Mørke er mangel på lys. Du kan ikke fjerne mørket. Men når du tenner lyset, forsvinner mørket av seg selv. Slik er det også med angsten og frykten. Du kan ikke jage den vekk. Jo mer du prøver å fjerne angsten, jo mer vil den være der. Løsningen er å fokusere på trygghet. Når tryggheten er installert, vil angsten ikke ha noe sted å være. For å bli kvitt angsten, er det ikke nok å vite med forstanden at den er ubegrunnet. Problemet sitter i følelsene, ikke i forstanden. Vi velger ikke å få angst. Den kommer til en uten at vi vil det. Kjernen til angsten ligger derfor på det underbevisste plan. Her er NLP et viktig verktøy. NLP forklarer hvordan vi kan kommunisere med det underbevisste for å skape forandring. Et frø av trygghet kan vokse til et mektig tre. Da forsvinner frykten. Noen vil da også oppleve at det skjer noe med søvnløsheten. Søvnløshet skyldes hos noen tankekverna som aldri vil stoppe. Søvnløshet over tid gjør at man blir svak. Det kan igjen åpne for at man blir deprimert, får angst, eller begge deler. Ved å jobbe med selvbildet slikat man blir tryggere på seg selv, gjør at man fungerer bedre i hverdagen, hvilket igjen roer tankene og søvnløsheten reduseres eller blir borte.

En fobi gir en reaksjon direkte fra ryggmargen. Fobien gjør at du reager før du vet hva årsaken til fobien er. Løsningen er blant annet å bli bevisst på hvilket bilde eller bilder som utløser den ekstreme reaksjonen.


Klient uttaler:
Jeg har gått til min terapeut med angsten min, og snakket om alt som var vondt og vanskelig i livet mitt. Jeg følte bare at jeg ble dratt ned, ble tristere etter at timen var over. Hougen har gitt meg øvelser, noe å jobbe med. Jeg har fått tilbake mye av livsgleden og trua på livet. Jeg merker allerede etter noen timer at det går mye bedre. (Marianne).